Już 65% MŚP w Europie korzysta z serwisów w chmurze

Z nowego badania, przeprowadzonego na zlecenie Microsoft przez Ipsos MORI wśród małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Europie wynika, że średni poziom wykorzystania cloud computing wśród MŚP w Europie Środkowo Wschodniej (w tym w Polsce) jest znacznie wyższy niż w Europie Zachodniej. Badanie pokazuje również, że młode firmy (prowadzące działalność od maksymalnie 6 lat) zdecydowanie bardziej optymistycznie patrzą w swoją najbliższą przyszłość.

Badanie wskazuje, że dwie trzecie (65%) MŚP w Europie Środkowo-Wschodniej korzysta już z różnych usług w chmurze, podczas gdy w Europie Zachodniej używa ich średnio 45% firm. W Polsce ten odsetek wynosi 52%. Dodatkowo, 22% polskich firm tego sektora w przyszłym roku planuje zwiększenie nakładów na cloud computing. Usługi w chmurze w Polsce wdrażane są stopniowo i według deklaracji respondentów najczęściej są wykorzystywane do obsługi poczty – 86% i wymiany dokumentów – 46%.

„Deklarowany poziom wykorzystania chmury wśród polskich małych i średnich firm jest pozytywny na tle rynków zachodnioeuropejskich. Biorąc jednak pod uwagę szereg korzyści, jakie niosą usługi cloud computingu, widać, że wciąż mamy potrzebę edukowania rynku na temat modelu chmury” – powiedział Wojciech Życzyński, dyrektor odpowiedzialny za sektor SMB w polskim oddziale Microsoft. – „Z chmurą obliczeniową wiąże się nadal wiele uprzedzeń, ale trzeba podkreślić, że te są stopniowo obalane przez tych, którzy już korzystają z rozwiązań cloud computing w swoich firmach”.

Pomiędzy firmami używającymi i nieużywającymi chmury obliczeniowej w Europie Środkowo-Wschodniej występują różnice w postrzeganiu zalet tego modelu informatycznego oraz przeszkód w jego wdrażaniu. Większość (66%) użytkowników chmury z segmentu MŚP w naszym regionie uważa, że usługi w chmurze są niezbędne do rozwoju działalności. W grupie badanych firm, które jeszcze nie wdrożyły usług chmurowych z tą opinią zgadza się 37% przedsiębiorstw. 

Zalety cloud computing podkreślają ci, którzy zdecydowali się na wdrożenie: „Jesteśmy dynamiczną organizacją z ambicjami. Potrzebowaliśmy rozwiązania, które będzie elastyczne, rozwojowe, ciągle ulepszane. Usługa daje nam taką gwarancję. Do tego efekt kosztowy też działał na korzyść Office 365 i Exchange Online” –  powiedział Tomasz Majewski Kierownik Działu Informatyki w przasnyskiej firmie Kross, będącej czołowym producentem rowerów w Europie.

Pomimo wysokiego poziomu wykorzystania usług w chmurze, wątpliwości nadal ma 35% przedstawicieli sektora MŚP w Europie Środkowo-Wschodniej. Najczęściej dotyczą one bezpieczeństwa i możliwości utraty danych (odpowiednio 72% i 71%). Warto jednak podkreślić, że w tym samym czasie, użytkownicy usług w chmurze deklarują, że to właśnie kwestie bezpieczeństwa przekonały ich do modelu cloud computing. Badanie pokazuje, że do przejścia do chmury skłoniło ich wyższe bezpieczeństwo danych (82%) oraz lepsze bezpieczeństwo online (również 82%).

Młode firmy są najbardziej optymistyczne

Badanie pokazuje również jak przedsiębiorstwa oceniają swoje możliwości rozwoju. Młode firmy lepiej oceniają swoje szanse na rozwój w nadchodzącym roku (46% spodziewa się poprawy sytuacji, w porównaniu do zaledwie 23% optymistycznie nastawionych starszych firm; w Polsce odpowiednio: 43% i 21%). 

Młode przedsiębiorstwa również nieco chętniej sięgają po rozwiązania chmurowe (69% firm w porównaniu do 64% starszych). Prawidłowość ta dotyczy również Polski (55% w porównaniu do 52%). Są też bardziej skłonne zwiększać wydatki na chmurę obliczeniową (39% w porównaniu do 30%; w Polsce odpowiednio 25% i 21%).

„Małe i średnie firmy w Europie Środkowo-Wschodniej niewątpliwie stają się coraz bardziej świadome korzyści płynących z rozwiązań cloud computing. Przenoszą się stopniowo do chmury, bo jest taniej i elastyczniej, a także poziom bezpieczeństwa oferowany przez wyspecjalizowanego dostawcę często przewyższa ten, jaki sami mogą zapewnić. Nie dziwi, że to właśnie młode firmy najchętniej sięgają po takie rozwiązania” — dodał Wojciech Życzyński, dyrektor odpowiedzialny za sektor SMB w polskim oddziale Microsoft.

Efektywność wykorzystania cloud computing potwierdzają również doświadczenia firm, które zdecydowały się przenieść swoje zasoby do chmury, m.in. Cadient Group, amerykańskiej agencji marketingowej, która zdecydowała się na wdrożenie przeprowadzone przez polsko-amerykańskie konsorcjum Contium i StepChange IT:  “Projekt ten pomógł nam stać się lepszą firmą, która będzie w stanie bardziej efektywnie pracować w przyszłości” – powiedział Steve Wrey, CEO w firmie Cadient Group.